Filtreringssystem för maritim eldningsolja
Våra filtreringslösningar skyddar din båts motor
BOLL & KIRCH erbjuder ett pålitligt skydd mot skador orsakade av katalysatorrester, så kallade ”CAT fines”. För att undvika överdrivet slitage på viktiga motorkomponenter rekommenderas det att förbättra filtreringen av bränslesystemet innan motorn skadas av dessa skadliga CAT fines. Som en beprövad expert inom filtrering av marina motorer utrustar BOLL & KIRCH den största andelen av alla motorer med filterkomponenter. Med vår 30-åriga expertis och know-how är vi optimalt positionerade för att erbjuda rådgivning och service för den maritima industrin världen över. Vårt globala nätverk och omfattande service säkerställer alltid en smidig drift av fartyg.
BOLL & KIRCH erbjuder individuella finfilterlösningar för både befintliga och nya system i antingen försörjnings- eller boostersystem (tryckstegring).
Borttagning av CAT fines i försörjningssystem
Det automatiska filtret är strategiskt placerat uppströms från pumparna inom boostersystemet och behåller sin position i den kalla kretsen av bränslesystemet. I denna del av systemet är temperaturen normalt runt 100°C, medan drifttrycket ligger mellan 5 och 10 bar.
Eftersom flödeshastigheten vid denna punkt motsvarar ungefär motorernas konsumtionsbehov, kan filtret utformas relativt mindre jämfört med motsvarande filter inom boostersystem. Denna optimering säkerställer inte bara effektivitet, utan minskar även utrymmeskrav och installationskomplexitet.
Dessutom har placeringen av filtret vid denna kritiska punkt betydande fördelar. Genom att fånga upp bränslet innan det kommer in i boostersystemet, fångar filtret effektivt upp och avlägsnar föroreningar, vilket skyddar integriteten hos nedströmskomponenter och förbättrar bränslesystemets totala tillförlitlighet.


Borttagning av CAT fines i boostersystem
Det automatiska filtret har en avgörande position nedströms från både tryckpumpar och värmesystem inom bränslesystemet. I denna miljö, där temperaturen når 140-160°C och trycket ligger mellan 12 och 16 bar, spelar det en central roll i att säkerställa bränslekvaliteten innan bränslet når motorn.
Med tanke på de avsevärt högre flödeshastigheterna – 2 till 3 gånger högre än i den kalla kretsen – kräver det automatiska filtret en större yta för att bibehålla optimal filtreringseffektivitet. Trots sin ökade storlek säkerställer dess strategiska placering omedelbart före motorn ett optimalt skydd mot föroreningar, vilket bevarar motorns prestanda och livslängd.

Borttagning av CAT fines innan servicetanken
Här installeras det automatiska filtret nedströms från bränslerenaren innan servicetanken. En stor fördel med denna installation är att antalet bakspolningar av filtret ger en direkt indikation om bränsleoljans kvalitet eller renarens effektivitet innan bränsleoljan lagras i servicetanken. På så sätt kan båda komponenterna bäst anpassas till varandra.
Eftersom en del av bränsleoljan vanligtvis recirkuleras i sedimenttanken, uppnås en genomgång av bränsleoljan både genom renare och filter. Detta kommer att ha en positiv effekt på renarens och filtret separationseffektivitet. En sådan installation kan utföras både för nybyggnationer och vid eftermontering.
Eftersom CAT fines avlägsnas i ett tidigt skede, kan ansamlingen förhindras av dessa i servicetanken. Vid eftermontering är fördelen att inga förändringar behöver göras på ett befintligt försörjnings- och boostersystem. Om drifttrycket uppströms vid den automatiska filterpositionen är mindre än 1,5 bar, måste det automatiska filtret trycksättas med en extra pump för att fungera korrekt.

