Ultrafiltreringslösningar för EGR
BOLLFILTER erbjuder skräddarsydda filtreringslösningar för avgaser (Exhaust Gas Recirculation, EGR) som effektivt avlägsnar svavel och partiklar från spillvatten, vilket skyddar marina dieselmotorer. BOLLFILTER FineFilterUnit (FFU) använder avancerad ultrafiltrering med keramisk membranteknik och är ett helautomatiserat system som renar spillvatten genom att samla upp suspenderande ämnen som koncentrerat slam eller fasta komponenter. Lösningen säkerställer en pålitlig och effektiv behandling av EGR, samtidigt som IMO:s (International Maritime Organization) krav på utsläpp av spillvatten/gråvatten uppfylls.
Membranfiltrering i enlighet med regler för spillvatten – IMO MEPC.307(73)
BOLL FFU följer regelverken för behandling av EGR-spillvatten enligt IMO MEPC 307 (73) för MAN- och WinGD-motorer. Membransystemet säkerställer att oljehalten i det behandlade vattnet konsekvent ligger under 5 ppm, vilket uppfyller de aktuella kraven. Vårt system har en beprövad historia med lyckade tester direkt hos kunder och över 400 enheter levererade.
Vårt membransystem är också anpassat för Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS) enligt IMO MEPC.259 (68).
Fördelar med BOLL FineFilterUnit vid EGR-tillämpning
Fördelar för motortillverkare:
- Uppfyller alla krav för EGR-spillvatten enligt MAN- och WinGD:s tekniska data.
- Låga kapitalkostnader (CAPEX).
- Flexibel design för enkel installation i motorutrymmet.
- Tillförlitlig överensstämmelse med regulatoriska behandlingsstandarder.
- Anpassade system för önskad spillvattenflöde.
- Snabb och pålitlig tillgänglighet.
Fördelar för fartygsägare:
- Tillämpligt för alla fartygstyper.
- Enkel och säker hantering vid både drift och underhåll.
- Standardiserad kommunikation via Siemens PLC eller andra föredragna lösningar.
- Kompakt och utrymmesbesparande design.
- Mindre mängd spillvatten.
- Låga driftkostnader.
- Snabb och pålitlig tillgänglighet under drift.

Prestanda för MAN- och WinGD-motorer

MAN-motorers borttagningsgrad:
- 97 % grumlighet (NTU).
- 99 % TSS (mg/L).
- 98 % olja (mg/L).

WinGD-motorers borttagningsgrad:
99 % grumlighet (NTU).
99 % TSS (mg/L).
86 % olja (mg/L).
Jämförelse av filtreringstekniker
Egenskap | Dissolved Air Flotation | Centrifugal Separator | BOLL Membrane Filtration |
Poleringssteg som krävs | 2, kemiska och fysiska | 2, kemiska och fysiska | Inga (membranet är den fysiska barriären) |
Beroende av densitet, temperatur och vattenkomposition | Ja | Ja | Nej |
Byte av filterelement | Regelbundet | Regelbundet | Ej regelbundet |
Kemikalier för separation | Krävs, för att öka partikelstorlek för effektiv separation | Krävs, för att öka partikelstorlek för centrifugalseparation | Krävs inte, filtrering baseras på storleksexkludering inom nanometerskalan |
Påverkan av kemiska/fysiska parametrar | Påverkas av vattenkomposition och doseringsinställningar | Påverkas av vattenkomposition och doseringsinställningar | Ingen påverkan, 100 % hård barriär, inga partiklar större än Cut-Off kan passera |
Separation vid över 23° lutning | Inte möjligt | Möjligt | Möjligt |
BOLLFILTER FFU erbjuder överlägsna resultat med minimalt underhåll och hög driftsäkerhet, vilket gör den idealisk för både motortillverkare och fartygsägare.