Filtrering av torr tätningsgas

Filtrering för torr tätningsgas  

Uppgift för torrt tätningsgas (DGS)  

Inom gas-smorda axeltätningar är torr tätningsgas (Dry Gas Seals, DGS) den vanligaste typen som används inom olje- och gasindustrin. Torr tätningsgas presterar bättre än andra typer av tätningar för krävande applikationer och specificeras av standarder som API 692. Dess huvudsakliga uppgift är att förhindra okontrollerat utsläpp av processgas från en kompressor till atmosfären och undvika förorening till eller från smörjsystemet.  

Torrgasförsegling används i axiella, centrifugala och roterande skruvkompressorer samt expanderaggregat över hela industrin.  

Den torra gastätningen består av en roterande mothållsring och en stationär primärring. När mothållsringen roterar, skapar spåren i ringen ett dynamiskt tryck som bildar ett driftgap mellan de två ytorna. Detta driftgap tar emot ren tätningsgas, som fungerar som en barriär mellan den atmosfäriska luften och processgasen. Gapet varierar inom några få mikron och kräver därför en gasförsörjning av hög kvalitet.  

Att använda ren tätningsgas är viktigt för att undvika skador på tätningsytorna, vilket kan leda till föroreningar och förlust av processgas.  

Filtrering med BOLLFILTER 

BOLLFILTERs tätningsgasfilter och separatorer säkerställer ren tätningsgas genom att filtrera bort smuts och fukt från gasen som levereras till den torra gastätningen. Partiklar och aerosoler avlägsnas med en effektivitet på upp till 99,99%, ned till partikel- och droppstorlekar på 0,1 µm.  

Dry Gas Supply Skid är avgörande för att säkerställa kvaliteten på den gas som levereras till den torra gastätningen genom att reglera tryck, temperatur, flöde och gaskvalitet.  

System för torr gastätning kategoriseras vanligtvis i tre klasser beroende på applikationen: primär-, mellan- och sekundärförsörjningsledningar.  

Primär tätningsgasförsörjningsledning 

Detta är vanligtvis det första steget som börjar från processidan av kompressorn. Den använder processgas som har konditionerats för att kunna hanteras av DGS. Beroende på föroreningsnivåerna i processgasen kan olika konditioneringsupplägg krävas. När höga nivåer av aerosoler, fukt eller partiklar förväntas, är en förseparator nödvändig.  

Förseparatorn är vanligtvis en cyklon, buffertplatta eller dimisterseparator, eller i vissa fall en kombination av dessa.  

Det primära tätningsgasfiltret är vanligtvis ett koalescerande filter, såvida det inte är garanterat att gasen är 100 % fri från fukt eller flytande föroreningar, vilket kan vara fallet i vissa kryogena applikationer. I allmänhet, om avskiljningshastigheten överstiger 50 % av elementets kapacitet för koalescering, rekommenderas att installera en mekanisk separator framför filterenheten.  

Mellanbehandlad tätningsgasförsörjningsledning 

En mellanliggande gasförsörjningsledningen används vanligtvis endast i högtryckssystem eller vid hantering av farliga gaser. Det fungerar som ett mellanled mellan den primära och sekundära tätningsgasledningen för ökad säkerhet. Vanligtvis används ofarliga gaser som luft eller kväve i denna applikation.  

Sekundär behandlad tätningsgasförsörjningsledning 

Den sekundära tätningsgasförsörjningsledningen finns i de flesta applikationer inom olje- och gasindustrin. Den förhindrar kontaminering i DGS och utgör den ”yttre barriären” för gastätningen mot miljön, vilket säkerställer att eventuella läckage från den primära eller mellanliggande tätningsgasen ventileras till facklan. Liksom den mellanliggande försörjningen används icke-farliga gaser som luft eller kväve oftast.  

Liknande inlägg

Skydd av kompressorer och turbiner

Smörjoljefiltrering

Smörjoljefiltrering inom olje- och gasindustrin   Smörjolja används ofta för lager och kugghjul, samt för kylning och styrapplikationer. Kompressorer och turbiner kräver en kritisk nivå av

Läs mer »
Skydd av kompressorer och turbiner

Bränslegasfiltreringslösning

Skydd av gasturbiner  En gasturbin, eller förbränningsturbin, är en typ av förbränningsmotor. Den används i en mängd olika applikationer och delar samma driftsprincip: att omvandla

Läs mer »
Rulla till toppen