/
/
/
Motorer för järnvägar

Filtrering för lokomotivmotorer

Smörjoljefiltrering för lokomotiv

I dieselmotorer i lokomotiv bildas sotpartiklar genom ofullständig förbränning av bränsle. De flesta av dessa sotpartiklar förbränns senare eller passerar genom avgasröret ut i atmosfären. Vissa partiklar hamnar i smörjoljan genom kolvringarnas blow-by. Sotpartiklar består till 98 % av kol och är mycket hårda och slitande. När de hamnar i oljan kan de klumpa ihop sig och fungera som slipmedel på motorns roterande komponenter. Tillsatser i moderna smörjoljor håller sotpartiklarna i suspension och förhindrar dem från att klumpa sig, men när sotkoncentrationen når en viss nivå kan dessa tillsatser bli överbelastade. En hög koncentration av sot kan orsaka igensättning av filter, överdrivet slitage på lager och kolvringar samt slutligen leda till kostsamma motorrenoveringar. 

Med tiden kan det även bildas små metallpartiklar på grund av friktionen mellan roterande och glidande komponenter under normal motorfunktion. Det är viktigt att filtrera och avlägsna dessa metallpartiklar från oljan. 

Det är absolut nödvändigt att en dieselmotor har ett effektivt smörjoljefiltreringssystem. BOLLFILTER automatfilter 6.48 tar sköter denna uppgift på ett utmärkt sätt. 

PROTaC Basic – lämplig för motorer med högt oljetryck 

PROTaC Basic består av ett BOLLFILTER automatfilter i huvudoljeflödet och en oljecentrifug installerad i en bypass-ledning, idealiskt placerad direkt efter pumpen för motoroljan. Centrifugen tar en liten mängd olja från huvudflödet, renar den och skickar tillbaka den till oljetråget. BOLLFILTERs automatfilter filtrerar oljan som ska matas till motorn, och en liten mängd bakspolad olja återgår till oljetråget. 

Denna konfiguration är enkel att installera och kräver ingen extern strömkälla. Både BOLLFILTER automatfilter och oljecentrifugen fungerar enbart på oljetryck. 

Filtration application without pump

PROTaC Premium – lämplig för alla motorer 

Vissa motorer har ett naturligt lågt oljetryck vid filterinloppet. Andra motorer kan också tillbringa mycket tid på tomgång, vilket genererar ett lägre oljetryck. Detta tryck kan vara otillräckligt för att driva centrifugen och bakspola filtret effektivt. 

För dessa applikationer har vi utvecklat PROTaC Premium. Detta system består av ett automatfilter från BOLLFILTER i huvudoljeflödet med en elektrisk pump i bakspolningsledningen, följt av en oljecentrifug. Pumpen suger oljan genom bakspolningsledningen, rengör filterelementen och pumpar sedan oljan med högt tryck till centrifugen. 

Filtration application with pump

Dina fördelar:

  • Självrengörande automatfilter 
  • Filterelementen backspolas kontinuerligt, vilket eliminerar frekventa filterbyten 
  • Filtreringsgraden förblir konstant 
  • Lägre tryckfall = minskad bränsleförbrukning 
  • Mycket lättare och mer kompakt än filterhus för pappersfilter 

Liknande inlägg

Skydd av motorer

Kraftverk: Bränsleoljefilter och smörjoljesystem

Bränsleoljefiltrering för kraftverk  Filtrering av bränsleolja i boostersystem  Detta matningssystem (varm krets) transporterar bränslet från blandningstanken till motorn. Systemet består huvudsakligen av försörjningspumpar (redundanta), pumpskyddsfilter,

Läs mer »
Skydd av motorer

Fartyg: Brännoljesystem i fartyg

Filtreringssystem för maritim eldningsolja  Våra filtreringslösningar skyddar din båts motor  BOLL & KIRCH erbjuder ett pålitligt skydd mot skador orsakade av katalysatorrester, så kallade ”CAT

Läs mer »
Rulla till toppen